Emmille voitto Open Andorra -kilpailuista

28.11.2021

Emmi Peltonen kisaa tänä viikonloppuna perinteisessä Open Andorra -kilpailussa Canillossa. Seniorinaisten kisaan osallistui tällä kertaa vain seitsemän naista, mutta kilpailu tarjoaa arvokasta kansainvälistä kisakokemusta.

Lyhytohjelmakilpailu onnistui upeasti Emmin parantaessa jälleen kauden parasta tulostaan. Uudet tämän kauden lyhytohjelman ennätyspisteet ovat nyt 64,98.

Tulokset

Vapaaohjelmakilpailu ei sujunut suunnitellusti ja ohjelmaan tuli runsaasti helpotuksia. Siitä huolimatta Emmi otti kilpailusta selkeän ykköstilan yhteispistein 163,79.

Tulokset

Sirkan matkakertomus

26.11.

Matkamies maan oli lähdössä syksyn viimeiseen ulkomaan kisamatkaan. Jo hyvissä ajoin tuli lentoyhtiön kautta tieto etukäteen täytettävistä lomakkeista. Tartuin heti toimeen, ja tietojani täyttäessä mieleeni juolahti, että Andorra on itsenäinen ruhtinaskunta Espanjan ja Ranskan välissä. Niinpä laitoin lomakkeeseen Andorran kohteeksi. Samassa näytölle tulee tieto, etten saa poistua lentokentän transfer-alueelta. Mitä? En pysty muuttamaan tietoja. Tuskanhiki alkaa valua. Yritän sitkeästi. Laitan tietoihin jopa Barcelonan lentokentän mutta en pääse eteenpäin. Kolmen tunnin yrittämisen jälkeen sivusilmin havaitsen postimerkin kokoisen infon: olet tallentanut tiedot ja niitä ei voi muuttaa.

Päänsärky pingotti otsanahkaa ja huoli siitä, että joudun vilkuttamaan Emmille jääden itse talvehtimaan lentokentälle, sai vatsan sekaisin. Lopulta pyysin Emmin äitiä tekemään meille uuden yhteisen maahansaapumisilmoituksen. Yöunet menivät, mutta onneksi Emmin äiti osasi hoitaa asian. Espanjan terveysviranomaisten lähettämä qr-koodi ja maahantulolupa oli lopulta kädessäni.

Täällä sitä nyt ollaan. Pyreneitten keskellä maassa, jonka keskikorkeus on 1996 metriä, mikä on Euroopan korkein. Pinta-ala on vaivaiset 468 neliökilometriä, joten kyseessä on Euroopan kuudenneksi pienin valtio. Canillon kylä paistelee auringossa. Lumihippuja satelee taivaalta. Kisaviikonlopuksi on luvattu miinus kahdeksaa ja huonoa keliä. Tästä se kuitenkin alkaa, huomenna aikaisin aamulla harkat ja illalla kisa!

27.11.

Lyhytohjelmakisa on luisteltu oikein mallikkaasti! Pisteet paranivat jälleen, ja 64 pisteen ylitys antaa uskoa suunnan olevan jatkossakin nouseva.

Kisan aikataulu on erikoinen. Aamulla olimme harkoissa jo seitsemän jälkeen. Sitten koko päivä odottelua ja ihmettelyä. Kisaan päästiin vasta ilta kahdeksan jälkeen. Matkan varrelle oli jäänyt muutama kanssakilpailija ja toisessa ryhmässä oli vain kaksi luistelijaa.

Huomenaamulla lähtö harjoitukseen kello 6:15 ja sitten, onneksi hiukan aikaisemmin, on vapaaohjelmakisan vuoro.

Ehdin tänään seurata junioreiden kisaa ja jo pojissa oli ihmettelemistä. Yhden toreadorin hermo meni ja tyytymättömyys omaan suoritukseen näkyi pään puisteluna kesken ohjelman ja grande finalena loppuasennon jälkeen kiivaat polkaisut jäähän. Myös tyttöjen kisassa oli dramatiikkaa. Lyhytohjelman jälkeen johdossa ollut Italian neito oli aivan hurmaavan vakuuttava verryttelyssään. Kaikki kolmoishypyt noin 1,5 metrin korkeudelle puhumattakaan häikäisevästä kahden kolmoishypyn yhdistelmästä. Sitten ohjelma alkoi: yhdistelmän jälkimmäinen hyppy helpottui, seuraava horjahti, sitten kaatuminen. Sitä seurasi yksöishyppy ja jo ennen ohjelman puolta väliä hän keskeytti ohjelmansa. Katsomosta käsin on tietysti vaikea tietää loukkaantuiko hän vai menivätkö pasmat niin pahasti sekaisin, että ohjelmaan tuli täydellinen blokki.

Täällä ollaan todella ystävällisiä ja avuliaita. Yleisöä on paikalla ja mukavasti kaikkia kannustetaan. Halli on hyvä ja kompakti. Tänään mietimme miksi koko ajan niiskututtaa. Sittenpä selvisi, että toisella puolella seinää on uimahalli, jonka vahva kloorinhaju tunkee maskin läpi. Samoin bongasin idearikkautta tyhjien hallivuorojen käyttöön: kaukakokarting, johon voi tilata myös illallispaketin. Kyllä sitä kaikkea keksitään!

28.11.

Täällä vietettiin varsin alavireinen vapaaohjelmakisa. Hyvä lataus harjoituksissa sekä kilpailuverryttelyssä haihtui vuoroa odotellessa. Jotain odottamatonta tapahtui. Alun kolmoislutzien jälkeen epäonni alkoi ja ohjelmaan tuli elementti toisensa jälkeen helpotuksia.

Urheilijan puolesta tuntuu kurjalta, sillä aina toivoo hyvää virettä ja onnistumisia. Mutta tällaista urheilu on. Välillä tulee ennätyksiä ja sitten tulee herpaantumisen hetki. Ymmärrettävää kuitenkin, että tiukka kisaputki vaatii paljon. Pitäisi vain jaksaa syttyä kerta kerran jälkeen. Ihminen ei kuitenkaan ole kone ja epäonnistuminen on inhimillistä.

Nyt on levon aika. Sen jälkeen tositoimiin ja katse uusiin haasteisiin!

t Sirkka